Holcim België promoot binnenwatervervoer bij zijn klanten

 

De Groeve van Milieu in Gaurain-Ramecroix heeft het geluk om langs een waterweg te liggen. Steeds meer klanten maken daar handig gebruik van. Zo koos het bedrijf Marlux in Frankrijk ervoor om samen met Holcim alle aanvoer van zand en grint over het water te laten verlopen.

Binnenwatervervoer biedt heel wat voordelen: een kleinere ecologische voetafdruk, maar ook minder geluidsoverlast voor de buurtbewoners. Voor elk schip rijden er immers 50 vrachtwagens minder op onze wegen. “Zodra een klant aan de voorwaarden lijkt te voldoen om de weg in te ruilen voor het water, lanceren we een economische en technische studie die de twee vervoerswijzen vergelijkt", vertelt Pascal Dumur, Commercieel Agent Holcim (België) voor Noord-Frankrijk.

Makkelijker dan gedacht

Marlux produceert tegels en betonnen straatstenen. Met een jaarlijkse productie van zo'n 26.000 ton en 270.000 m² bleek het financieel interessant om grondstoffen over het water aan te voeren.
“Met de hulp van Holcim en van het bedrijf dat de loskade beheert, zijn we er tamelijk gemakkelijk in geslaagd om de logistieke stroom op poten te zetten. Dit soort bevoorrading vraagt iets meer anticipatie en organisatie, maar daardoor konden we ook onze stock beter beheren", zegt Jérémy Olivier, Directeur van de site van Cantin van Marlux. “We zijn heel tevreden over de huidige werkwijze en de overstap was uiteindelijk veel simpeler dan we dachten.”
De volledige omschakeling van wegvervoer naar binnenwatervervoer betekent jaarlijks zo’n 500 tot 550 vrachtwagens minder op onze wegen. Na enkele maanden zijn de resultaten zo goed dat Marlux zelfs overweegt om ook zijn afgewerkte producten te vervoeren over het water.